عن العبد لله -٩-

وانا في مصر قابلت كتير قوي زي ماقولت كذا مرة ( مانتخنقش مني إني بكرر ) ، أنا بس بفكر اللي نسي وبعرف الجديد :) او رخامة عادي يعني :) .

المهم أنا كنت اعرف كتير وكل مرحة كان فيها صاحب واحد بس ، المدرسة ، المعهد ، المنطقة بتاعتي ( انا من بتاع ٥ مناطق في مصر ) انتقلنا كتير وكمان العيلة قاعدة في كذا مكان وكلهم أماكن ( شيعبية ) قوي بقي وبحبهم كلهم ولو كنت كبرت في أماكن غيرهم كنت زعلت وماكنتش عرفت مصر :) 

آه حارة ... ولعبت بلي ونوي ولعبت رفة علي صور الممثلين وعلي غطيان البيبسي عشان نعملهم عجل ولعبت تريك تراك وعملت عربيات برولمان بلي ولعبت بالنحلة والقطان وعملت طيارات ورق وربيت حمام ، وتيرو وكهربا وقفاشة الملك .. مكنتش بدخل البيت أصلا يوم الجمعة :)) .

قابلت الجدع قوي والواطي مع سبق الإصرار، والنوع التاني ده منه كتير لدرجة إنك تتخيل إن محدش كويس والأولاني فيه منه برضه كتير لدرجة إنك تحس إن محدش وحش .. هي كده مصر .. خليط عجيب محدش عارف ولا هيعرف يفسره ..

لما كنت فى مصر كنت بعمل List بالحاجات اللى مش عاجباني :) يعنى كل موقف أو أي حاجة أشوفها أكتبها فى ورقة وأروح البيت أضيفها للـ List الكبيرة .. زي الزحمة ، المرور ، الجواز ، الأفراح ، عاداتنا فى الإتنين ، بنسلم على بعض إزاي ، بناكل وبنشرب إزاي ، بنتخانق إزاي ، بنركن إزاي ، بنتكلم فى التليفون إزاي :) كده يعني المهم إن لما جيت هنا الحاجات دي وحشتني :)) أه والله

يعني زحمة شارع فؤاد وأفراحنا اللى فى الشارع والرقاصة اللى بتتخطف فى كل فرح دي :D الحنة .. والنشارة فى الأفراح .. وتلاقي ناس ما تعرفهومش بييجي يساعدوا وخلاص .

بس مازال فيه حاجات لازم تتغير ومش عارفين نغيرها .. المناخير الطويلة :)) محدش فى حاله واللى فى حاله ربنا رازقه بواحد بيراقبه .. أه .. فيه ناس كده مهمتهم المراقبة والتحري .. والتحليل .. والإستعجاب .. ومصمصة شفايف .. ولازم ( يقعد ع الخبر ) كلنا كان عندنا الجار بتاع الشنط .. اللى هو ( بيرصد ) تحركاتك من أول الشارع .. مش باصصلك باصص للشنط اللى شايلها :) سلام عليكوا .. وعليكم السلام ورحمة الله .. وعينيه مانزلتش من ع الشنط وبتتحرك معاهم :D كنت أعدي من قدام النوع ده أقعد أحرك الشنطة عشان أكسفه وأفوقه :) أو أديله الشنطة وأقوله إتفضلها ياباشا :) ( رخم قوي أنا ) .. ده غير بقي لو زعقت فى البيت .. الصبح يقابلك فى الأسانسير يقولك إنت كويس ؟ .. وإنت مالك ياعم ؟ ما أنا قدامك قرد أهو !!! .. أروح قايله أه .. ليه ؟!!

ماعلينا من هناك مصر مليانة فيها 90 مليون بني آدم كل واحد غير التاني المهم إنى أقبل ما أسافر كل اللى حذروني إن المصريين وحشن فى الغربة كانوا هما ما يتقلعوش من الرجل :)) وعاملين مواقف زي النيلة معايا .. بس كانوا سافروا قبلي وبيحكوا وأنا كنت بسمع .

زي ما قولت فى -1- لما عرفت إنى جاي ع العين .. بقيت أضيف على فيسبوك أى حد فى العين ( رجالة لأ .. مصريين لأ ) مش عشان النصيحة اللى أخدتها عشان أنا عرفت مصريين كفاية فى مصر .. وكان فيه كام صاحبي من جنسيات تانية عرفوني على ناس هنا برضه .. لما وصلت هنا قعدت مدة كل علاقتي بالمصريين اللى أعرفهم ( الشغل ) بس .. لغاية ما أنا والمدير بتاعي وواحد إسمه أحمد وحسان إتصاحبنا وبقينا ما بنسيبش بعض .. إلا أنا كنت بسيبهم كل ويك إند ما اباتش فى البيت .. أنا وباسم وأحمد كننا قاعدين فى أوضة واحدة أكتر من سنة .. ما إتخانقناش مرة .. فعلا كانوا أحسن ناس قابلتهم .. ولغاية دلوقتي ليهم فضل عليا جامد قوي فى حاجات كتير .. باسم مثلا كان لازم كل شهر يسلفني :D من غير كلام كده هو ييجي يقولي كله تمام يا ويل ؟ أقوله أه .. عايز حاجة ؟ لا ياباشا كله فل .. طيب لو فيه حاجة قول .. بعدها بساعة .. بيسو .. عايز 200 درهم المرتب خلص .. والويك إند وكده .. من غير كلام ومن غير سؤال بعد كده أصلا .. لدرجة إن في آخر أيام كان المرتب إتأخر أكتر من 3 شهور .. كننا بنقسم المرتب تقريبا .. ولما مشيت .. روحت أديله كل اللى عليا .. رفض وإضطريت أسيبهم فى الريسبشن غصب عنه :))) .

أحمد كان مايخرجش من غيري .. أمشي الخميس .. وآجي الجمعة بالليل .. وأنا فى الطريق إنت فين يامعلم ؟ أنا بلبس ومستنيك .. هوووب إلبس هات تاكسي .. على Luce نخلص 3 ونمشي من Luce لـ إتصالات :D مسافة كده زي من الجاردنز للبرشا :) وطبعا عشان الشغل الساعة 7 ماكناش بننام لغاية الصبح  ، أحسن مهندس كان موجود فى الموقع من الناس اللى يشرفوا المصريين برا .. ربنا يوفقه

حسان ده إستقباله كان زفت .. هو لاسع يمكن مجنون .. متعرفلوش خاربها ولا ملتزم .. تقريبا كننا بنتخانق فى اليوم مابين 4-5 مرات .. كنت فعلا بدأت أكرهه وأخنق عليه ، لغاية ما فجأة إتغير لوحده .. إكتشفت إنه ليه تجارب سابقة مع مصريين مخلياه مابيتعاملش .. ولما شافنى بتاع شغل ( على حسب كلامه ) بدأ يتغير .. وفعلا بقينا أصحاب جدااااااااا .. وبقت هي دي الشلة بتاعتنا ودلوقتي كل واحد في بلد شكل .

الناس اللى كانوا جايين معايا ( محمد - مصطفي - محمد ) رجعوا كلهم مصر .. برغم إنهم شخصيات طيبة قوي .. بس ماكانوش بتوع شغل خااااااااااالص .. دخلنا كلنا فى النفس المستوي .. هما فضلوا Time Keepers وأنا بقيت HR Assistant !!!!! ورجعوا مصر .

أنا طول عمري بحب الخروج والسهر والإستهبال :) بس بشتغل مبخليش ده ييجي على حساب ده لأى سبب حتي لو مانمتش بسبب السهر .. برضه بخليه ما يأثرش على أدائي .. هما ما عرفوش يعملوا ده.. ودي المشكلة عن معظم الناس ( الفصل ) الفصل بين شغلك وراحتك .. مابين شغلك وبيتك .. مابين مشاكلك وشغلك .. مابين صحابك وبيتك .. مابين زمايلك وصحابك .. مابين حاجات كتير وحاجات كتير .. لازم تتعلم تفصل بينهم .. مينفعش عشان مديري ( دزمة ) أخش البيت أخنق عليها .. وما ينفعش أروح أسهر للصبح وتاني يوم ما أروحش الشغل .. قدها إعملها وروح شغلك ( وإشتغل ) مش قدها خليك فى بيتكوا :)

المهم إن الناس اللى كنت قابلتهم فى مرحلة العين ( أغلبهم ) كانوا كويسين فيه ناس ( علموني ) بمعني التعليم حاجات كتير .. باسم علمني معظم الل يعرفه فى شغلنا ، حسان علمني كتير عن البلد ، أحمد فكرت ( تركي ) الحسابات ,، يلماز ديموجرولو ( تركي ) وكان بيعلمني تركي .. هينلي مدرسة من جنوب أفريقيا .. ميشيل ( فرنسا ) .. أنتونيلا ( الأرجنتين ) .. ميليسا ( بريطانيا ) .. أدورا ( أسبانيا ) .. جابرييلا ( كولومبيا ) .. كارمن ( كوبا ) .. وكل الفلبينوز اللى كانوا فى الشركة .. وأي حد بقي نسيته ... معلش ده من زمان :)

الصحوبية والمعرفة حلوة .. ماتضيعهاش وتدخل فيها أى حاجة تانية ممكن تضيعها .. صاحبك فى الغربة أقرب ليك من أهلك حافظ عليه وماتخسروش .. وبرضه ما تصاحبش أى حد .. صاحب اللى يستاهل .. واللى يسندك ويقف جنبك .. واللى ماينساكش .. واللى يتحملك بقرفك وعقدك وخنقتك :) واللى حتي لو رخمت عليه برضه تلاقيه يكلمك يقولك إزيك .. ويتطمن عليك .. من غير ما يبقي وراها كلمة ( بقولك إيه ) :) .

Comments

Popular posts from this blog

يعني إيه سافوريا يابابا؟! 01

Funny Laws In the United States

Breaking Bad - The Evolution of Walter White